בשלב מסויים כל יולדת מוטרדת מהשאלה הבאה: האם לחזור לעבודה אחרי חופשת הלידה ולשלוח את התינוק למסגרת כלשהי, אולי להשאיר אותו עם מטפלת, או להתפטר מעבודה ולהישאר איתו בבית עד שיגדל ויתחזק עוד קצת?
למרות שלא ניתן לתת כאן תשובה חד משמעית אנחנו ננסה לראות את היתרונות והחסרונות של כל החלטה. נקדים ונאמר שמה שנכון לאישה אחת לא בהכרח נכון לאחרת. יש נשים שהקריירה בוערת בעצמותיהן והן מתקשות להתרגל לקצב שונה של החיים אשר פוקד אותן בזמן חופשת הלידה. נשים אחרות ישמחו להאריך את חופשת הלידה ואולי אף לעזוב את עבודתן על מנת להישאר עוד זמן מה עם תינוקן. בנוסף לאופי של האישה, הרבה תלוי גם באופי הזוגיות, באופי העבודה של כל אחד מבני הזוג, בפוטנציאל הכלכלי של כל אחד מהם וביכולת שלהם להבין את הצרכים אחד של השני.
ואיך ההחלטה תשפיע על עתיד הילד?
ההימצאות במסגרת או ההישארות בבית הם לא גורם יחיד בחייו של הילד, אלא חלק ממכלול גדול מאוד. לכן לא ניתן באמת לבודד את המשתנה של תקופת ההישארות בבית עם האם ולהשליך ממנו על התנהגות עתידית של הילד. עם זאת, מבחינה התפתחותית, אם הילד כבר מראה עצמאות בצורה כלשהי, למשל זוחל, נעמד או הולך, כדאי שיהיה במסגרת עם ילדים נוספים מאשר עם האמא או המטפלת, אחד על אחד.
להלן מספר יתרונות עבור הילד להמצאות במסגרת:
למרות שלא ניתן לתת כאן תשובה חד משמעית אנחנו ננסה לראות את היתרונות והחסרונות של כל החלטה. נקדים ונאמר שמה שנכון לאישה אחת לא בהכרח נכון לאחרת. יש נשים שהקריירה בוערת בעצמותיהן והן מתקשות להתרגל לקצב שונה של החיים אשר פוקד אותן בזמן חופשת הלידה. נשים אחרות ישמחו להאריך את חופשת הלידה ואולי אף לעזוב את עבודתן על מנת להישאר עוד זמן מה עם תינוקן. בנוסף לאופי של האישה, הרבה תלוי גם באופי הזוגיות, באופי העבודה של כל אחד מבני הזוג, בפוטנציאל הכלכלי של כל אחד מהם וביכולת שלהם להבין את הצרכים אחד של השני.
ואיך ההחלטה תשפיע על עתיד הילד?
ההימצאות במסגרת או ההישארות בבית הם לא גורם יחיד בחייו של הילד, אלא חלק ממכלול גדול מאוד. לכן לא ניתן באמת לבודד את המשתנה של תקופת ההישארות בבית עם האם ולהשליך ממנו על התנהגות עתידית של הילד. עם זאת, מבחינה התפתחותית, אם הילד כבר מראה עצמאות בצורה כלשהי, למשל זוחל, נעמד או הולך, כדאי שיהיה במסגרת עם ילדים נוספים מאשר עם האמא או המטפלת, אחד על אחד.
להלן מספר יתרונות עבור הילד להמצאות במסגרת:
• לומד להשתלב בקבוצת ילדים בני גילו ויותר גדולים, תוך יצירת מערכת קשרים הדדית ורכישת מיומנויות חברתיות: לומד איך לפנות לאחרים, לפתור בעיות, וכיצד להיכנס ל"משא ומתן" עם ילדים אחרים
• לומד להשתחרר מתלות במבוגר (הורה/מטפל), ועם זאת לבקש עזרה במידת הצורך (מהגננת)
• לומד לזהות את עצמו ואת יכולותיו, ומכאן רוכש הערכה עצמית ותחושת בטחון המאפשרים לו לפעול ולהסתדר באופן עצמאי
• רוכש בטחון בסביבה המוכרת והקבועה, ומתוך כך לומד להתמודד עם מצבים חדשים ובלתי מוכרים
• רוכש שפה ומושגים מתוך האינטראקציה עם הסביבה הפיזית והאנושית
• במסגרת הסביבה מאתגרת התפתחותית עם מגוון רחב של ספרים, משחקים וחוגים למיניהם
• לומד שיש מערכת היררכית, סדר יום
• לומד מחיקוי ילדים אחרים
• נחשף למגע ואחיזה שונים של הגננת או מטפלות ביחס להוריו
• נחשף לריחות, טעמים וקולות שונים ומגוונים
אם בכל זאת החלטתם שעדיף לתינוקכם להיות מוגן בבית ממחלות ולחיות בחממה עם אמא או אבא או מטפלת כמה שיותר זמן לפני שיוצאים ל"חיים האמיתיים", חשוב שתמצאו תחליף לחוויות דומות המפורטות מעלה. למשל ללכת לג'מבורי באופן קבוע, להירשם לחוגים שונים, או לארגן קבוצות משחק עם ילדים קבועים ומוכרים אשר יפגשו לעיתים קרובות וקבועות ככל האפשר. כל אלה יתרמו לרכישת המיומנויות החברתיות להם יזדקק בשלב מאוחר יותר.
אולגה היא מדריכה להתפתחות תינוקות בשיטת "צעד-ראשון", ומנחת הורים לעיסוי תינוקות מטעם האגודה הבינלאומית IAIM.
אתר הבית: www.babycollege.co.il
באתר ניתן למצוא מידע רב בנושאי ליווי התפתחותי, עיסוי תינוקות ועוד.
אתר הבית: www.babycollege.co.il
באתר ניתן למצוא מידע רב בנושאי ליווי התפתחותי, עיסוי תינוקות ועוד.